In zijn nieuwste boek Zullen we contact houden stelt Rob van Gerwen even pijnlijke als noodzakelijke diagnose: we communiceren alleen nog maar via apparaten. Door nieuwe technologie en de nadruk op alles wat meetbaar is, wordt de levenswereld van de mens, en onze geest, bedreigd. Onze menselijkheid staat op het spel. Gelukkig biedt Van Gerwen een uitweg. We moeten een nieuwe filosofische houding ontwikkelen waarin er ruimte is voor de menselijke subjectiviteit. Kunst is de praktijk die aan onze subjectiviteit is toegewijd. Zijn boek is de leidraad voor een nieuwe, levendige cursus, boordevol voorbeelden en filosofische analyses.
Dr. Rob van Gerwen is senior docent en onderzoeker aan departement Wijsbegeerte (faculteit Geesteswetenschappen) van Universiteit Utrecht. Hij doceerde ook aan de Koninklijke Akademie voor Beeldende Kunsten en het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en de Hogeschool der Kunsten te Utrecht. Doceert aan de HOVO's van Nijmegen, Utrecht en Brabant, en aan kunstinstellingen in Den Bosch, Breda, Helmond en Eindhoven. Hij is directeur/eigenaar van Consilium Philosophicum.
Hij publiceerde 175 artikelen en negen boeken, over onderwerpen uit de filosofie van de kunst. Hieronder een met cum laude beoordeeld proefschrift, Art and Experience (1996); verder een boek over Richard Wollheims benadering van schilderkunst, bij Cambridge University Press (2001), en, bij het Centraal Museum in Utrecht, Kleine overpeinzingen. Over kunst kijken in het museum (2003). In 2016 verscheen bij uitgeverij Klement, zijn Moderne filosofen over kunst (tweede druk, 2017).
Eind 2018 verscheen, ook bij uitgeverij Klement, Zullen we contact houden. Hoe we de geest uit ons wereldbeeld verwijderen, over de tegenwerking van de subjectieve geest en onze verantwoordelijkheid door digitale technologie en het objectivisme van de moderne gemechaniseerde wetenschappen — onze eigen (objectieve) geest is daarvoor verantwoordelijk.
Hij schrijft momenteel een boek waarin hij een ethiek voorstelt over ons alledaagse morele denken en voelen, die niet over morele principes gaat, maar over de waarneembare (met andere woorden, de esthetische) aspecten van menselijke interactie.
In de achtergrond rondt hij ook een boek af over Kunst als een morele praktijk, en werkt hij nog altijd aan de esthetica van menselijke schoonheid, gelaatsexpressie en cosmetische chirurgie.
Via zijn websites vindt u onderwijsbeschrijvingen, artikelen, voordrachten en een weblog. Meer...
Parktheater: www.parktheater.nl
De bijeenkomsten vinden plaats in zaal de Kameleon, op woensdagen van 19.45-21.45 uur. Zie weekschema hieronder.
De geest staat onder druk, hoewel ze de kern van ons leven vormt. Van Gerwen schetst de tegenstelling aan de hand van onze totaliteitsfantasieën: een alwetende god, totale objectivistische wetenschappelijke kennis en, recent, big data analyses. Die zouden allemaal beter zijn dan ons eindige subjectieve perspectief op de werkelijkheid waarin we leven.
De leefwereld is die van praktijken en de moraal. Wat zijn de kenmerken van praktijken (aanwezigheid, lichamelijke logica, deugden als eerlijkheid, rechtvaardigheid en toewijding, authenticiteit, aankijken, contact) en welke rol spelen de wetenschappen en 'het internet' daarin? Mag 'het internet' (Twitterstormen) morele keuzes forceren?
Hoe moeten we waarneming en de geest begrijpen? Vinden die plaats in onze hersenen en zien we ze in onze MRI-scans? De geest en onze waarneming zijn wel subjectief, maar niet privaat: we delen ze met de werkelijkheid en met anderen en precies dat is cruciaal voor ons leven.
Hoe zit het met de verhouding tussen het beeld van onze waarnemingen en de afbeeldingen die we er van maken? Kunnen we elkaar en onszelf authentiek afbeelden? Wat betekenen aanwezigheid (waarneming) en afwezigheid (online, afbeelding) voor ons handelen en de moraal? De moraal worstelt tegenwoordig met de invloed van het internet, gelukkig; maar graaft ze diep genoeg? Hoe kan subjectiviteit zich verdedigen? In de kunst?