In deze cursus wordt u in vier samenhangende bijeenkomsten bijgepraat over belangrijke filosofische kwesties over kunst.
Dr. Rob van Gerwen is senior docent en onderzoeker aan departement Wijsbegeerte (faculteit Geesteswetenschappen) van Universiteit Utrecht. Hij doceerde ook aan de Koninklijke Akademie voor Beeldende Kunsten en het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en de Hogeschool der Kunsten te Utrecht. Doceert aan de HOVO's van Nijmegen, Utrecht en Brabant, en aan kunstinstellingen in Den Bosch, Breda, Helmond en Eindhoven. Hij is directeur/eigenaar van Consilium Philosophicum.
Hij publiceerde 175 artikelen en negen boeken, over onderwerpen uit de filosofie van de kunst. Hieronder een met cum laude beoordeeld proefschrift, Art and Experience (1996); verder een boek over Richard Wollheims benadering van schilderkunst, bij Cambridge University Press (2001), en, bij het Centraal Museum in Utrecht, Kleine overpeinzingen. Over kunst kijken in het museum (2003). In 2016 verscheen bij uitgeverij Klement, zijn Moderne filosofen over kunst (tweede druk, 2017).
Eind 2018 verscheen, ook bij uitgeverij Klement, Zullen we contact houden. Hoe we de geest uit ons wereldbeeld verwijderen, over de tegenwerking van de subjectieve geest en onze verantwoordelijkheid door digitale technologie en het objectivisme van de moderne gemechaniseerde wetenschappen — onze eigen (objectieve) geest is daarvoor verantwoordelijk.
Hij schrijft momenteel een boek waarin hij een ethiek voorstelt over ons alledaagse morele denken en voelen, die niet over morele principes gaat, maar over de waarneembare (met andere woorden, de esthetische) aspecten van menselijke interactie.
In de achtergrond rondt hij ook een boek af over Kunst als een morele praktijk, en werkt hij nog altijd aan de esthetica van menselijke schoonheid, gelaatsexpressie en cosmetische chirurgie.
Via zijn websites vindt u onderwijsbeschrijvingen, artikelen, voordrachten en een weblog. Meer...
Chassé-Theater: http://www.chasse.nl/
De bijeenkomsten vinden plaats op donderdagen van 19.30-21.30 uur. Zie weekschema hieronder.
Waarom is het belangrijk dat kunst echt is en niet vervalst--zien we het verschil wel? Welke soorten vervalsing zijn er? Is een 3-D print van een schilderij gewoon een vervalsing, of iets anders? Wat is het belang en het probleem met copyright? Waarom is artistieke authenticiteit, de kern van deze kwesties, voor ons zo belangrijk? En om welke authenticiteit gaat het dan? Een objectieve of een subjectieve?
Stijlen van fotografie: 1. abstract; 2. verhalend; 3. het niet-geziene afbeelden. Causale vs. intentionele afbeeldingen (Fotografie is wezenlijk anders dan schilderkunst: hoe is de maker zichtbaar in een foto, dan wel een schilderij? De traditie van de Byzantijnse iconen.
Bij een portret presenteert het model zich (aan de portretmaker); Bij een zelfportret geeft de maker weer hoe hij/zij zichzelf ziet (o.a. zelfportretten van Philip Akkerman). Aan wie presenteer je je als je een selfie maakt? En vooral: hoe doe je dat?
Kun je van jezelf zeggen dat je authentiek bent? Wat is menselijke schoonheid, en is het gewoon een ander woord voor aantrekkingskracht zoals evolutie-esthetici beweren? Dik en dun, en afstand; Plato en Kant; Levinas. Wat doen we als we ons gelaat met cosmetische chirurgie veranderen? Hoeveel last heeft de ander daarvan?