dr. Rob van Gerwen
Consilium Philosophicum
Utrecht

Kunstfilosofisch Kwartet II

Chasse-Theater, Breda

Chassé Theater
Claudius Prinsenlaan 8, Breda
maart-april 2017

Vooraf

Inleiding

In deze cursus wordt u in vier samenhangende bijeenkomsten bijgepraat over belangrijke filosofische kwesties over kunst.

...In deze cursus ontwikkelen we een samenhangende visie op kunst...

Over Rob van Gerwen

Dr. Rob van Gerwen is senior docent en onderzoeker aan departement Wijsbegeerte (faculteit Geesteswetenschappen) van Universiteit Utrecht. Hij doceerde ook aan de Koninklijke Akademie voor Beeldende Kunsten en het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en de Hogeschool der Kunsten te Utrecht. Doceert aan de HOVO's van Nijmegen, Utrecht en Brabant, en aan kunstinstellingen in Den Bosch, Breda, Helmond en Eindhoven. Hij is directeur/eigenaar van Consilium Philosophicum.

Hij publiceerde 175 artikelen en negen boeken, over onderwerpen uit de filosofie van de kunst. Hieronder een met cum laude beoordeeld proefschrift, Art and Experience (1996); verder een boek over Richard Wollheims benadering van schilderkunst, bij Cambridge University Press (2001), en, bij het Centraal Museum in Utrecht, Kleine overpeinzingen. Over kunst kijken in het museum (2003). In 2016 verscheen bij uitgeverij Klement, zijn Moderne filosofen over kunst (tweede druk, 2017).
Eind 2018 verscheen, ook bij uitgeverij Klement, Zullen we contact houden. Hoe we de geest uit ons wereldbeeld verwijderen, over de tegenwerking van de subjectieve geest en onze verantwoordelijkheid door digitale technologie en het objectivisme van de moderne gemechaniseerde wetenschappen — onze eigen (objectieve) geest is daarvoor verantwoordelijk.
Hij schrijft momenteel voor uitgeverij Lontano een boek waarin hij voorstelt om de ethiek op de esthetische aspecten van menselijke interactie te funderen. In de achtergrond rondt hij ook een boek af over Kunst als een morele praktijk, en werkt hij nog altijd aan de esthetica van menselijke schoonheid, gelaatsexpressie en cosmetische chirurgie.
Via zijn websites vindt u onderwijsbeschrijvingen, artikelen, voordrachten, tweets en een weblog. Meer...

Over de cursus

Chassé-Theater: http://www.chasse.nl/
De bijeenkomsten vinden plaats op donderdagen van 19.30-21.30 uur. Zie weekschema hieronder.

Handouts komen beschikbaar na afloop van ieder college. Vraag docent om inloggegevens.

Programma

1. 23 maart 2017. AUTHENTICITEIT EN VERVALSING IN DE KUNSTEN.

Waarom is het belangrijk dat kunst echt is en niet vervalst--zien we het verschil wel? Welke soorten vervalsing zijn er? Is een 3-D print van een schilderij gewoon een vervalsing, of iets anders? Wat is het belang en het probleem met copyright? Waarom is artistieke authenticiteit, de kern van deze kwesties, voor ons zo belangrijk? En om welke authenticiteit gaat het dan? Een objectieve of een subjectieve?

2. 30 maart 2017. FOTOGRAFIE: ICONISCHE FOTOGRAFIE EN KUNSTFOTOGRAFIE.

Stijlen van fotografie: 1. abstract; 2. verhalend; 3. het niet-geziene afbeelden. Causale vs. intentionele afbeeldingen (Fotografie is wezenlijk anders dan schilderkunst: hoe is de maker zichtbaar in een foto, dan wel een schilderij? De traditie van de Byzantijnse iconen.

3. 6 april 2017. PORTRETTEN, ZELFPORTRETTEN EN SELFIES.

Bij een portret presenteert het model zich (aan de portretmaker); Bij een zelfportret geeft de maker weer hoe hij/zij zichzelf ziet (o.a. zelfportretten van Philip Akkerman). Aan wie presenteer je je als je een selfie maakt? En vooral: hoe doe je dat?

4. 20 april 2017. AUTHENTIEKE MENSEN: GELAATSEXPRESSIE EN COSMETISCHE CHIRURGIE.

Kun je van jezelf zeggen dat je authentiek bent? Wat is menselijke schoonheid, en is het gewoon een ander woord voor aantrekkingskracht zoals evolutie-esthetici beweren? Dik en dun, en afstand; Plato en Kant; Levinas. Wat doen we als we ons gelaat met cosmetische chirurgie veranderen? Hoeveel last heeft de ander daarvan?

Weblog

Philosophy of the Arts, a blog by Rob van Gerwen