In deze cursus wordt u in vier samenhangende bijeenkomsten bijgepraat over belangrijke filosofische kwesties over kunst.
dr. Rob van Gerwen is filosoof, schrijver, filmwetenschapper en eigenaar van adviesbureau Consilium Philosophicum | KvK Utrecht: 30177966 Hij was als senior docent/onderzoeker verbonden aan departement Wijsbegeerte (faculteit Geesteswetenschappen) van Universiteit Utrecht. Hij doceerde ook aan de Koninklijke Akademie voor Beeldende Kunsten en het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en de Hogeschool der Kunsten te Utrecht en aan de HOVO's van Nijmegen, Utrecht en Brabant, en aan kunstinstellingen in Den Bosch, Breda, Helmond en Eindhoven. Momenteel doceert hij alleen nog aan de Verkadefabriek te 's Hertogenbosch, en de Cacaofabriek in Helmond.
Hij publiceerde bijna 200 artikelen en tien boeken, over onderwerpen uit de filosofie van de kunst. Hieronder een met cum laude beoordeeld proefschrift, Art and Experience (1996); verder redigeerde hij een boek over Richard Wollheims benadering van de schilderkunst, bij Cambridge University Press (2001), en, bij het Centraal Museum in Utrecht, Kleine overpeinzingen. Over kunst kijken in het museum (2003). In 2016 verscheen bij uitgeverij Klement, zijn Moderne filosofen over kunst (tweede druk, 2017).
Eind 2018 verscheen, ook bij uitgeverij Klement, Zullen we contact houden. Hoe we de geest uit ons wereldbeeld verwijderen, over de tegenwerking van de subjectieve geest en onze verantwoordelijkheid door digitale technologie en het objectivisme van de moderne gemechaniseerde wetenschappen — onze eigen (objectieve) geest is daarvoor verantwoordelijk.
Hij redigeerde voor uitgeverij ISVW twee boeken over de cineasten Andrey Tarkovski en Claire Denis, en schrijft momenteel een boek waarin hij een ethiek voorstelt over ons alledaagse morele denken en voelen. Deze ethiek handelt niet over morele principes, maar over de waarneembare (met andere woorden, de esthetische) aspecten van menselijke interactie.
In de achtergrond rondt hij ook een boek af over Kunst als een morele praktijk, en werkt hij nog altijd aan de esthetica van menselijke schoonheid, gelaatsexpressie en cosmetische chirurgie.
Via deze website vindt u onderwijsbeschrijvingen, artikelen, voordrachten en een weblog. Meer...
Parktheater: www.parktheater.nl
De bijeenkomsten vinden plaats in zaal de Kameleon, op dinsdagen van 19.45-21.45 uur. Zie weekschema hieronder.
Waarom is het belangrijk dat kunst echt is en niet vervalst--zien we het verschil wel? Welke soorten vervalsing zijn er? Is een 3-D print van een schilderij gewoon een vervalsing, of iets anders? Wat is het belang en het probleem met copyright? Waarom is artistieke authenticiteit, de kern van deze kwesties, voor ons zo belangrijk? En om welke authenticiteit gaat het dan? Een objectieve of een subjectieve?
Stijlen van fotografie: 1. abstract; 2. verhalend; 3. het niet-geziene afbeelden. Causale vs. intentionele afbeeldingen (Fotografie is wezenlijk anders dan schilderkunst: hoe is de maker zichtbaar in een foto, dan wel een schilderij? De traditie van de Byzantijnse iconen.
Bij een portret presenteert het model zich (aan de portretmaker); Bij een zelfportret geeft de maker weer hoe hij/zij zichzelf ziet (o.a. zelfportretten van Philip Akkerman). Aan wie presenteer je je als je een selfie maakt? En vooral: hoe doe je dat?
Kun je van jezelf zeggen dat je authentiek bent? Wat is menselijke schoonheid, en is het gewoon een ander woord voor aantrekkingskracht zoals evolutie-esthetici beweren? Dik en dun, en afstand; Plato en Kant; Levinas. Wat doen we als we ons gelaat met cosmetische chirurgie veranderen? Hoeveel last heeft de ander daarvan?